Thursday, November 25, 2010

Diari Hatiku - Bab 7

Kepulangan Nyah ke kampung benar benar mengubati hati aku.. Memang aku agak rapat dgn Nyah…dari kecil memang aku selalu di manjakannya…aku di panggil adik Na oleh Nyah… dengan Nyah ku kongsikan segala suka duka ku...
Selama di kampung Nyah tidak menunjukkan sebarang perubahan hinggalah pada suatu hari Nyah mengadu sakit kepala yang amat sangat…dan begitulah keadaanya..hari demi hari… Nyah hanya terlantar di katil… keadaannya bertambah teruk ketika hari beransur senja… kadang kadang naik lenguh tangan ku memicit kepalanya. Kak Ngah, mak, kak wati dan aku bergilir gilir menjaga Nyah… puas mak bawa Nyah berubat ke sana sini..tapi tak nampak sebarang perubahan… bahkan keadaan Nyah makin teruk. Mak ku lihat semakin sedih… Di sebabkan penyakitnya itu, Nyah di berhentikan kerja…Mak sekali lagi terpaksa menanggung beban menyara Kak Ngah dan empat orang anak Nyah yang masih lagi bersekolah…
Mak sedikit pun tak merungut apabila terpaksa mengeluarkan simpanannya utk ke tanah suci untuk membayar ansuran kereta Nyah yang sudah 3 bulan tertangguh…dan untuk kegunaan perubatan Nyah. Kasihan mak…..Setiap malam mak akan tidur di sisi Nyah sambil tangannya tak berhenti memicit kepala Nyah….sungguh besar pengorbanan mak…..

Petang Selasa tu Nyah merungut nak makan kebab… kebetulan hari tu ada pekan sehari aku bergegas membelikan Nyah kebab…. berselera sungguh ku lihat Nyah mengigit kebab sambil menghirup air tebu yang ku bungkuskan untuknya.
Lewat petang Nyah merungut susah nak bernafas… aku mengusap ngusap dada Nyah dan ku sapu dgn vicks. Ku lihat dada Nyah berombak seperti orang kepenatan.
Hampir Magrib, Nyah mengesot perlahan lahan..menuju ke bilik air.. nak mandi katanya….
Dalam sekelipmata ku lihat Nyah terjelepuk di pintu bilik air dan tak sedarkan diri… keadaan menjadi kecoh..
Kami beramai ramai mengangkat Nyah ke dalam kereta dan menghantar Nyah ke Klinik Kesihatan berhampiran. Malang sungguh nasib Nyah, Pembantu perubatan di sana juga tak dapat memulihkan Nyah.

Sudahnya Nyah di kejarkan ke Hospital Tanjung Malim… sampai di sana Nyah di sahkan kritikal..dan terus di hantar ke Hospital Ipoh. Malang sungguh, ketika sampai di Simpang Pulai..ambulan yang membawa Nyah menagalami kerosakan…dan terpaksa berpatah balik ke Slim River…
Nyah menghembuskan nafas terakhirnya ketika dalam perjalanan ke Slim River…

Masih ku ingat bila deringan talifon berbunyi…kami semua berdebar menunggu khabar tentang Nyah… tetapi bila Abg wan menyebut ‘innalillah hiwaina ila hirojiun’ aku pasti Nyah telah meninggalkan aku… meninggalkan mak… meninggalkan kami semua……
Mak menangis dan meratap semahu mahu nya… kenapa tinggal mak…mak dulu sepatutnya tinggal kan kamu….
Ku peluk mak erat erat….mak…jangan meratus begini mak…Allah lebih sayangkan Nyah….
Jika mak sedih…aku jua turut sedih…bila memandang mata ke empat empat anak arwah Nyah…aku jadi semakin pilu… wajah aida..syima..fikri, syamil & Hakim ku pandang dengan hati yang sayu…. anak anak buah ku kini menjadi anak yatim...Tak sanggup aku menatap anak mata mereka……

Jenazah Nyah selamat di kebumikan berdekatan dgn kubur arwah abah…..ketika semua sudah selesai…aku masih lagi di tanah perkuburan….. aku terus ke kubur arwah abah…ku pegang nisan kubur …..wajah abah terus menjelma di ingatan aku…sedari aku kecil..tak pernah sekali pun abah menjentikku..apatah lagi memukul ku….aku di tatang bagai minyak yang penuh….air mata tak dapat di seka lagi…….abah…lihat Hanna abah… pandang Hanna… anak bongsu abah yang di persia siakan… kalau abah masih ada tentu anak abah takkan jadi begini…..Hanna tak ada siapa lagi abah… Nyah pun dah pergi tinggalkan Hanna……aku menangis semahu mahunya…..

Seminggu selepas Nyah pergi..mak masih lagi berendam air mata…. Aku tahu..dugaan untuk mak terlalu berat….Lepas satu..satu lagi musibah yang datang....kasihan mak...Setiap saat air mata sentiasa bergenang di mata tuanya…

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Yang Sudi Singgah....

 

Copyright © 2011 Reserved to Hanna Si Merah Jambu Design with love by CikBulat