Wednesday, August 8, 2012

Bercuti ke Bandung PART 1

Bercuti Ke Bandung Di Bulan Ramadhan

26 July 2012 Inilah buat pertama kalinya aku menjejakkan kaki ke kota bandung.. Bertahun tahun menyimpan hasrat untuk kesana barulah kali ini kesampaian..syukur

Sebenarnya tiket telah aku tempah pada awal tahun lepas semasa Air Asia membuat promosi RM10 untuk ke Bandung..tapi nak dapat masuknya bukan main susah… jenuhhhh… tunggu di waiting room ( jangan tak tahu youuu di intenet pon ada waiting room tauuu) akhirnya setelah 2 hari mencuba, barulah aku Berjaya membuat tempahan…di sebabkan  terlalu excited  maka tanpa di sedara aku telah mengelik Tarikh 26 July 2012 untuk ke Bandung..sekali bila cek balik calendar haiyaaaaa bulan Posaaaaa….
3 bulan setelah aku membuat tempahan…aku di dapati telah mngandung…ayat x bleh blah kann.. heheh
 so percutian kali ini di sertakan dengan bayi aku yang baru jer berusia 2 bulan…

Penerbangan dari LCCT ke Bandung mengambil masa lebih kurang 2 jam.. beza masa antara Indonesia dan Malaysia adalah 1 jam..kat sana awal sejam dr waktu kita.
Aku ke Bandung bersama ashben aku, 2 org anak aku & dgn BFF aku Leez..
Leez adalah BFF yg memayungkan hotel aku semasa di Bandung.. inilah yang di namakan BFF kannn.. baik ati..xkedekut...xberkira lansung... love u babe... Leez bawa anaknya & kedua org tuanya sekali..

ashbern aku sebokk dgn epad dia... snap sana snap sini...
gambar bnyak dlm ipad dia tapi aku xleh nk amik.. ipad dia cap buah epel.. laptop aku chap buah anggur..huhuu
kami berbuka posa di dalam flight jer.. aku order nasik lemak satu dengan nasik goreng Minado lebih kurang camtulah bunyik dia.. mineral kecik satu dgn milo kotak... time nak bayo awek er esia tu tanya nak bayar dlm RM ke rupiah..? di sebabkan aku syg duit rupiah aku..makanya aku pun nak bayr dlm RM.. Untuk makanan yg mcm dlm gambo kat bawah dia RM41 dia cekik aku...
Milo kotak tu jer 7 hengget Nookkk...

** Gambo sebelum x sempat nak snap...**

ni anak dara aku yg terlentok kepenatan...sampai ternganga nganga mulut...

kami sampai kat Airport bandung lebih kurang jam 8.30 mlm waktu Indonesia...masa flight nak landing tu aku sempat lagi cecurik snap gambo...sebb nmpak cantik sgt lampu lampu dia.... tapi bila dah snap tengok kat kamera x cantik pulak...

Airport bandung ni kecik jer rupanya...cuaca kat sana Dingin ameett.. sangat sejuk.. sian baby aku...ingatkan aku jer yg bercuti tentime posa ni..rupanya ramai gak manusia... ada sorang adik ni, dia dtg beramai ramai dgn family dia..30 org bercuti kat sana... time kat Imegresen tu jem la sikit...

dari sana kami amik Kijang (Avanza) untuk ke Hotel. 150ribu dia ketuk kami.. huh.. tu la akibatnya kalu x amik supir..

Atas pengaruh anak buah aku yang baru balik bercuti di bandung sebelum bulan posa yang lalu, Kami menginap di Hotel Royal Dago2.. …

kami main redah jer..akibatnya xde bilik single yg available… so malam pertama tu kami amik family room…pada rate 275 ribu .not bad la.. masuk jer bilik tu ada satu katil besar… lps tu ada tangga pusing2 naik ats ada lagi satu bilik ada 2 katil kecik… tapi yg x sioknya.. bilik air satu jerk at bawah, so kena turun naik… kalu yg ada anak kecik tu x di galakkanlah.. anak aku si nana tu pun asik main tangga pusing tu jer…

Hotel Royal dago ni ada dua.. bertentangan antara satu ama lain.. Royal Dago 1 & royal Dago2.. Royal Dago satu ada Restaurant & Bar..so rate dia up skeet…. Yang bestnya dok kat sini sebab dia dekat dgn Mc Donald…so malam tu kami makan mc Donald jelah… mc Donald kat sini ada nasik tau..

Rege xdelah murah pun...bege Mc Chicken  22500ribu.. lebih kurang rege kat sini..
Kalu korang order air panas, spesel sikit cara serve dia.. siap ada teko kecik lagi... cer tengok kat gambar bawah ni... aku order Teh perisa Lemongrass... layan jugaklaaa...

anak dara aku dengan anak teruna si Leez ni bersuap suap sakan...

Kat depan Mc D ni jugak ada ATM BII bank ( Maybank)..so senang nak cucuk duit.. tapi pastikan korang aktifkan dulu pegeluaran antarabangsa sebelum korang pergi ke Bandung…

Circle K ( kedai serbaneka mcm 7 eleven) pun dekat jugak.. so senang la kalau nak membeli apa2..
Tapikan yang aku peliknya.. banyak org dok jual bunga tepi2 jalan...malam malam pulak tu... ada yang bawa anak lagi...kesian mmg kesian..tapi kalu aku beli pun nak buat apa bunga bunga tu...

Malam kedua & seterusnya kami berpindah bilik… aku & family nyewa satu standard room & Leez pon amik standard room jugak pada harga 175ribu bersamaan  68 ringgit semlm..ada 2 katil beso…bilik yang ada  satu katil beso dah fully booked..

Kat jalan Dago ni, .banyak Factory Outlet di sepanjang jalan ni… ada Jet Set, Blossom, The Grande, Episode, Donatello, Central, DSE dan mmc mcm lagi…

aku x banyak snap gambar... maklomla dok carry baby.. x sompek nak capai kamera.. harapkan ashben aku jer la dok snap..

kesimpulannya kalu korang kaki sopping mmg syok la… tapi aku just masuk 3 4 FO saja… lps tu malas dah nak masuk sebb pada aku yang biasa pakai baju murah ni, harga baju 2 kat FO tu xdelah murah mana pun… aku beli t shirt sleve less (mcm siglet jer ) utk nana yang berumur 4 tahun tu kat sini regenya 75 ribu bersamaan Rm25 yang pada aku kat Malaysia ni boleh dapat rege mcm tu jugak.. ntah kot leh dpt murah lagi.. Ini pendapat peribadi aku yer..sebb kalu korang terjah blog org lain citer bab bandung ni ramai yg citer baju2 kat FO ni memurah… tapi TIDAK bgi aku….maklomla.. org tak biasa pakai baju mahal la katakan…..aku berabis jugak kat Episod seratus lebih duit Malaysia untuk 3 helai tshirt anak anak aku.. Murah ke? huhuuu

Kat Jalan dago ni  jugak ada Alamanda & Kartika sari yg famous dgn jualan Brownies.. aku just singgah Amanda jer sebab dekat dgn hotel. Maklumla aku ni pemalas nak berjalan jauh.. anak dara aku si nana ngamok ngamok nak kek gulung... geram aku..walhal kat pasaraya kat umah aku tu berlambak orang jual.. nak x nk beli lah jugak.. rege 22,500 rupiah..

Lepas tu aku singgah kat gerai depan Amanda yang jual Batagor.. aku tapau utk makan kat hotel lps berbuka nanti... sedap batagor ni...nama mmg mcm pelik tp dia macam tauhu yg di goreng dan di makan dgn kuah...sedap nokks.. kena dengan selera tekak aku yang mmg ada keturunan jowo jowo nih..

makanan org bandung ni sesedap sebenarnya tapi kena make sure tempat yg diorg sediakan makanan tu bersih la...kalu tak mhu ceret beret di buatnya... macam gerai bang Robi yang jual batagor ni, gerainya bersih sgt...dia buat kerja pun bersih... xde gagau gagau guna tangan.. dia gunakan penyepit & sarung tangan plastik... tetambah lagi aku dok usha dia buat kerja heheh...

Banyak lagi FO, FO di sepanjang jln Dago nih... antara larat dengan x larat jer.. aku mmg la x larat... dah la bulan puasa kann.... huhuuu
kalu korang malas jalan, korang leh naik angkutan kota ( angkut yang xputus2 lalu depan hotel.. tiap kali nmpak kita berdiri tepi jalan pasti diorg akan berenti.. memula aku mcm takut naik angkut tu…tp sekali naik rasa syok plak…
Korang naik cakap jerk at mana korang nak berenti… maksud aku berenti di sepanjang jln dago tu jelah.. sebb kalau korang nak pg tempat lain, kena pastikan korang nak angkut yang betul.. kiranya ngkut ni mcm bas minilah… tambang dari hotel dago tu lebih kurang dlm 2ribu ke 4 ribu sorang… bergantung kpd mulut si pemandu td nak cas berapa..biasa kalu dia tau kita org luar dia akn ketuk harga skett… ala.. kalu dia ketuk pun takat 6ribu jer la.. duit kita baru rm1.50.. hari pertama aku naik angkut Dari hotel ke FO Grande dia Cuma cas 1ribu untuk  5 dewasa dan 2 kanak2… tp aku bagi 4ribu.. kesian pulak kan..

malam tu kami makan di Restoran Dago Panyawangan.. boleh tahan masakkannya... Harga pun boleh tahan murah.. kami makan 5 dewasa & 2 kanak-kanak berharga 365,475 rupiah.. dlm seratus lebih duit kita.. ok wattt...

org dh xramai time ni sebb kami dtg lepas time berbuka...

BFF aku Leez dan anak teruna dia..

Lepas makan kat Dago Panyawangan ni, aku sempat lagi menyinggah kat FO Episod kat sebelah restorent ni.. Lupa nak cakap.. semua FO kat sini ttup pada jam 9malam ..
Time balik Leez & family dia jalan kaki.. tapi aku naik angkut... malas berjalan..tambang pun murah...

Esuknya, kami ke pasar baru pulak memborong telekung... nantikan Entry aku selepas ni ya...jeng jeng jengggg

LAGI CERITA PASAL BANDUNG :

Bercuti Ke Bandung PART 1
Bercuti Ke Bandung PART II
Bercuti Ke Bandung PART III
Bercuti Ke Bandung PART IV
Bercuti Ke Bandung PART V

1. seronok nyee
    akk dulu ke jakarta x sempat nak ke bandung sbb hubby x suke .. dia tahu kalau ke bandung nak sopink aje ekeke ;)
    best juga penginapan disini .. mewah ;))

1. hanna belum berkesempatan nak ke jakarta kak.. tggu bby besar sikit & yang pastinya tggu Air Asia wat pomosi lagi.. weuhuuu

2. Tak kisahlah Hanna pergi puasa pun. Yg penting dapat jejak dah kat sana dan kakakr rasa di sana pun ramai yg Islam...

Banyak memboronglah ye. CUma baby tu agak kesian juga sebab belum dapat menikmati percutian lagi..

3. Assalamu'alaikum. Salam tuk yang punya blog ini. Tuk yang mau bercuti ke bandung bisa coba layanan dari MalaysiaBandung.com, harganya murah dan pemandunya ramah pula. Tolong untuk ditampilkan ya kakak komentarnya

4. RENTAL CARS IN BANDUNG

PAKET MURAH LEMBANG AREA : RP 500.000 / 167 RM
    > PLUS BBM / MINYAK
    > PLUS PARKING TAX
    > DALAM KOTA + LEMBANG AREA ( FLOATING MARKET, SARI ATER, TANGKUBAN PERAHU)
    > TIDAK TERMASUK TIKET MASUK WISATA

PAKET MURAH CIWIDEY/GARUT : RP 700.000 / 213 RM
    INCLUDE:
    > 24 HOURS CAR USAGE ( TOYOTA Avanza)
    > PLUS BBM/ MINYAK
    > PLUS PARKING TAX
    > DALAM KOTA + CIWIDEY ( KEBUN STRAWBERRY )
    > TIDAK TERMASUK TIKET MASUK WISATA

NEED HOME STAY

NEW PAKET CARS + HOMESTAY = RP 900.000 NETT
    INCLUDE :
    > STAY FOR 2D/1N HOUSE IN PESONA BALI RESIDENCE ONLY 5 MINUTES FROM TOLL GATE BUAH BATU
    > 2 BEDROOM + 1 BATHROOM FOR 2D/1N

email : adrianiku@gmail.com

5. Assalamualaikum Tuan/Puan.

Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

6. Assalamualaikum Tuan/Puan.

7. Assalamualaikum Tuan/Puan.

Mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

8. Assalamualaikum Tuan/Puan.

Mobile : +6285263007445

9. •Yuk!! ke Bandung shoping & liburan. Iwan ada menyediakan Khidmat Transport Di Bandung & Jakarta. Pemandu berpengalaman, berterampilan kemas, jujur, peramah & sopan (Company Name : Setiawantrans Group)
    Jenis Kereta: Innova, Avanza, Apv Suzuki, Coster & Bas.
    Program Free & Eazy

Harga kereta Avanza @ Apv Suzuki (sewa kereta, upah supir, petrol & parking) :
    Bandung City Tour
    = Rp425 ribu/perday (8 pagi - 9 mlm @ 10 mlm)

No. H/P(call,sms, whatsapp): +6281221401090 ;

Email: setiawantransport@gmail.com ;

No Office: +622261699456 (call only) ;

Facebook add : setiawantrans@gmail.com ;

Company 100% milik orang Islam

10. salam,
    akak boleh berikan contact number hoy=tel royal dago tak?

tq...:)

11. assalamualaikum,

puan ambil supir ke jalan-jalan ke fo.

Terima Kasih Yang Sudi Singgah....