Friday, January 7, 2011

Penyakit M & Si Tukang Sapot

Sabtu ini kelas aku di UM akan bermula seperti biasa..setelah 2 minggu bercuti minggu ni terasa PENYAKIT M makin membuak buak walaupun ini adalah adalah semester terakhir aku…
Walhal semasa di semester pertama terasa betapa bersemangatnya dapat menyambung pelajaran yang terkandas satu tika dulu.. barulah terasa bestnya study.. bestnya menjadi warga Kampus…..

Hari pertama di class dah terbayang bayang bila aku tamat bajar nanti.. naik atas pentas..bersalam denagn Dekan.. pastu peluk anak anak…time tu bersemangat aku blajar...hurrm…
itulah manusia.. suka sgt berangan angan.. hehe

Masuk Sem kedua dah lunyai sikit semangat tu…nak pula asaiment berlambak2… mana dgn kerja lagi.. anak2… part time aku aku lagi…Bukan senang rupanya menyambung pelajaran di umur sebegini…otak pun agak beku sikit…
Tamak kah aku andai merebut peluang di depan mata..?
Kerja – Amat perlu untuk menyara hidup.. kalau tak kerja macamana pula?
Masa utk Anak-Anak – Perlu jugak membahagikan masa utk anak2.. mnyelak2 buku diorg sambil cit cat tentang aktiviti seharian
Rumahtangga- Perlulah..kalau tak sapa nak urus makan pakai anak-anak
Part time mekap – Perluuu utk cr duit lebih… utk siapa? Untuk aku & anak anak.. nak harap gaji ngam ngam soi saja
Belajar – perlu jugak la..demi masa depan…

Kan semuanya perlu tu...
Bukan senang nak senang.. kena korbankan bnyak benda.. dah tentulah Masa & duit ringgit….
terkadang terlintas di fikiran Alangkah baiknya jika ada seseorang yang sudi menyapot hidup ini …makan, pakai, keperluan dan kesemua kehendak di sapot…. Tentu best,, dan semestinya semakin bertambahlah kilogram aku yang sememamngna sudah terlebih dari berat badan yang ideal utk ketinggian aku… Tapi itu semua hanya angan angan.. boleh ke aku yang sudah biasa mencari duit sendiri, memegang duit sendiri dan seterusnya mengabiskan duit sendiri ini mngharapkan sapotan org?
Mesti rimas andai seringgit pun harus di minta pada si tukang sapot..
Tapi lainlah kalau si tukang sapot tu mmg memberi duit tanpa di minta…dan duit yang di sapot pula berlebih2 hinggakan tak sempat abis dah di topapnya….
Boleh ke gitu? Hahah merepek saja … tiada ada benda yang PERCUMA di dunia ini..
jika ada pun tentu saja mengharapkan balasan yang bukan bukan...

Bukankah mencari rezeki sendiri itu lebih besar maknanya? Tambahan pula jika dengan rezeki yang kita cari itulah anak- anak dapat membesar & mendapat pendidikan dengan sempurna… betapa berkatnya rezeki itu …

3 comments:

  1. Salam

    Terima kasih ya selalu singgah dan tinggalkan komen di blog saya.

    Anehnya, saya pun terkena penyakit M dan simptom ingin disapot selalu...Mungkin sebab tanggungan dan tanggungjawab itu membuatkan kita bagai mencari alternatif lebih mudah. Mungkinlah...

    ReplyDelete
  2. Akak pernah menghadapi masalah macam hana.Demi anak-anak, seorang ibu sanggup berkorban. Tak pelah anggaplah itu tanggung jawab sebagai ibu, dan penjaga amanah dari Allah SWT.

    ReplyDelete
  3. Thanks Kak Ina..
    Sephi, Isnin hingga Jumaat tugas wajib sy ialah ke Blog kak Ina & Juga ke blog kamu.. : ))

    ReplyDelete

Terima Kasih Yang Sudi Singgah....

 

Copyright © 2011 Reserved to Hanna Si Merah Jambu Design with love by CikBulat