Thursday, November 25, 2010

Diari Hatiku - Bab 11

Tengahari itu ketika kami sedang makan beramai ramai bersama mak dan Abg Ros sekeluarga, tiba tiba ku lihat sebuah kereta berhenti di hadapan pagar rumah Kak Yang… Azman rupanya. Ahh... mengapa pula Azman datang? bisik hatiku ... Bagaimana pula dia tahu aku ada di sini..... ..
Abang menjemput Azman masuk…. Kulihat air mukanya biasa saja..seolah olah tiada apa yang berlaku walaupun Abang, kak Yang, Abang Ros, Kak Ro dan mak ada di situ…
Memang muka tak tahu malu…getus hatiku! Peliknya Mak pula melayan Azman seperti biasa… sama seperti dulu… di ajaknya masuk… di hidangkan minuman….bahkan sewaktu Azman bersalaman, mak masih mengusap dahi Azman seperti dahulu. Itulah agaknya yang membuatkan Azman naik lemak. Aku memandang dengan perasaan yang sebal. “ mak ni..org dah buat anak mak macam ni pun masih masih nak layan dia elok elok lagi….rungut ku sendirian….”
Walau apa pun kata mak, dia tak pernah ,membenci Azman….dunia akhirat mak tetap sayang dia seperti dulu..cumanya jodoh aku dengan Azman tak panjang…..
Mak terlalu lembut hati dan pemaaf…..Aku kira sifat mak yang lembut hati dan penyabar itu banyak mempengaruhiku.

Saara ku lihat tak lekang dari riba Azman….Sejak dari Azman datang, Saara diam di ribaan Azman …..Cuma Imran yang agak takut takut untuk mendekati Azman. ‘ Hanna, saya nak bawak anak anak makan KFC kat Rawang.. jom ikut sama… ‘ Azman tiba tiba bersuara… aku hanya membatukan diri ..… kalu satu tika dulu dia membenci diriku…kini aku sudah merasakan bibit bibit kebencianku terhadapnya sudah mula ada dalam diriku… “ Tak apalah…awak pergilah dengan Saara & Imran…’ acuh tak acuh aku menolak ajakannya…
‘Pergilah siap Hanna…dah lama Azman tunggu tu….’mak memujuk…
aku hanya memandang wajah mak…..’hush!!! Mak ni…, org tanak dia suruh pula… getus hati kecil ku…..’
Saara dan Imran sudah masuk ke dlm kereta Azman…..Mahu tak mahu terpaksa juga aku pergi… …

Sepanjang perjalanan dari Sg Buaya ke pekan Rawang, Saara & Imran bukan main gembira…melompat sana sini ….aku hanya membatukan diri dan membuang pandangan jauh jauh…entah mengapa hati ini terasa begitu sakit……
Sampai di restoren KFC, Azman juga tidak berbual dengan ku…dia sibuk melayan karenah Saara yang mahu di suapkan ayam, di suapkan nugget…. Kemudian dia mengambil Imran dari pangkuanku…di dukungnya Imran sambil melihat Display Toys yang ada di restoren KFC itu…….aku hanya melihat dengan pandangan yang kosong……
‘Hanna…tolong ambilkan gambar saya dgn anak anak’…pinta Azman……
Aku hanya menurut….. Azman mendukung Imran dan Saara berdiri di sebelahnya….
( Hingga kini gambar itu masih ada dalam simpanan Saara... selalu ku lihat Saara menatap gambarnya bersama Azman & Imran....)
Lewat petang Azman menghantar aku bersama Saara & Imran semula ke rumah Kak Yang… Azman sempat menghulurkan note 50 ringgit padaku sebelum berlalu pergi………

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Yang Sudi Singgah....

 

Copyright © 2011 Reserved to Hanna Si Merah Jambu Design with love by CikBulat