Thursday, November 25, 2010

Diari Hatiku - Bab 3

Setiap hari aku berendam air mata. Makan minum tak ku hiraukan, puas mak membebel padaku ‘ kamu
tu dalam pantang Hanna, jaga makan minum…jgn hanya ikutkan perasaan.. .
Aku juga tak mahu menyiksa diri ku sendiri mak... bisik hati kecilku.,.


Dua minggu selepas itu aku menerima surat dari Pejabat Kadi dan aku tahu bahawa Azman telah pun membuat
pengaduan dan aku benar benar pasti yg Azman benar benar sudah membenciku .
Sungguh mudah dia membuangku. Fikiranku bercelaru memikirkan sebabnya.

Pada hari seisi kaunseling Azman menjemput aku di rumah mak terus ke pejabat Kadi.
Macam2 alasan yg di berikan pada Kadi . Aku ketika itu masih dalam pantang,
dgn susu yg masih membengkak, dgn kaki yg masih berstokin ku gagahi juga mengikuti seisi
kaunseling tersebut. Puas kadi memberi jalan penyelesaian tapi Azman tetap dgn keputusannya tetap
mahu menceraikan aku. Akhirnya setelah ketiga tiga kali seisi kaunseling tidak berjaya kes kami
di failkan di Mahkamah Slim River. Dalam masa itu Azman tidak pernah ,menghulurkan belanja utkku
& anak 2, untuk itu aku terpaksa berniaga kecik kecilan di hadapan rumah mak.
Dapat juga 5 6 riggit sehari utuk belanja susu sara & Imran selebihnya mak & abang abangku
yang menghulurkan serba sedikit untuk keperluan kami anak beranak.


Deruman motosikal mengejutkan lamunanku Oh abg Ros rupanya……..Hanna, Abg ada nampak iklan kat Stesen minyak tadi, diorg nak pakai cikgu tadika….esok interviewnya kat sekolah rendah, cubalah Hanna mohon, mana tau ada rezeki anak2.. Cadang abg Ros.. aku mengangguk lemah……di saat begini rasanya mmg aku sudah tidak ada hati utk bekerja.tapi mngenangkan anak2 aku harus tabah. Takkan nak mengharapkan ehsan org sampai bila bila. Hidup harus di teruskan… Ya..aku harus tabah!



Ramai juga calon2 yg hadir untuk temuduga pagi tu, aku mengenakan kebaya & selendang hijau..sedondon.. Kalau di ikutkan aku malu untuk berdepan2 dgn org2 di situ..rata rata mgetahu masalah rumahtangga ku. Tapi demi sesuap nasi utk anak2 di gagahi jugak…Maklum sajalah tinggal di kawasan kampung yang rata ratanya penduduknya melayu cerita begitu mmg mudah tersebar. Aku tersentak apabila namaku di panggil masuk.
Eh, kamu ni anak Pn Aisyah Pengerusi GPW kan? Soal salah seorg dari penemuduga. Err.ya saya….emm saya Puan Asmah, penolong Kanan sekolah ini…..yg itu En Ismail dari Jabatan pendidikan Daerah & yg ini Cikgu Alias Guru besar di sekolah ni….melihat pada rekod kamu, kamu pernah bertugas sebagai guru sandaran di sekolah ini dulu ya. Apa agaknya yg mendorong kamu utk mencuba jawatan sebagai guru tadika di sekolah ini? soal Puan Asmah
Encik,, sebagai anak jati kampong ini, tak salah rasanya jika saya mencurahkan sedikit sebanyak ilmu saya kepada anak bangsa saya sendiri. Aku menjawab tiap soalan yg di ajukan kepadanya dengan tenang….tekadku hanya satu.. hidup perlu di teruskan demi anak anak…

Akhirnya aku berjaya menjawat jawatan sebgai guru Prasekolah di tanah tumpah kelahiranku sendiri. Aku bersyukur sekurang kurangnya rezeki Allah masih ada buat ku. Aku kembali bersemangat untuk membina hidup baru.
Hari pertama di Prasekolah hati ku terhibur dengan telatah anak nak muridku...ada yang menangis..menjerit...kadang kadang melayan karenah mereka membuatkan aku rasa terhibur dan terlupa dengan masalah yang m,elanda diriku buat seketika...
Hari hari ku rasakan semakin bermakna... aku sekarang sudah bekerja... sekurang kurangnya aku ada pendapatan tetap biarpun hanya RM600 sebulan. Wajah Imran dan Saara terus bermain di minda ku...

Seminggu di sekolah aku mendapat surat utk sebut kes di mahkamah Slim river. Mahu tak mahu aku terpaksa berterus terang dgn guru besar tempat aku mngajar dan secara tak lansung guru besar juga mngetahui masalah ku. Sejak itu rajin pula Cikgu Alias mengambil berat tentang diri aku. Rajin dia menjenguk aku selepas waktu mengajar. Bertanya kan aku macam macam soalan..tak sunyi kah aku….tak teringat pada alam perkahwinan yang dulu kah…tak ingin berteman kah….macam macam soalan yang pada aku tak patut di tanya.
Kekerapan cikgu Alias menjenguk aku di Prasekolah selepas habis waktu mengajar telah membuatkan aku merasa kurang senang. Di tambah pula dengan soalan soalan yang agak memalukan membuatkan aku benar benar tidak selesa... Tapi tak apalah...sekurang kurangnya..cuti aku telah di luluskannya....

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Yang Sudi Singgah....

 

Copyright © 2011 Reserved to Hanna Si Merah Jambu Design with love by CikBulat