Thursday, November 25, 2010

Diari Hatiku - Bab 15

Mak sudah ku hantar pulang ke kampung… Masih terbayang di mataku air mata mak yang berlinangan ketika melepaskan Saara & Imran........ bukan niatku untuk memisahkan mereka....cukuplah selama ini aku banyak menyusah mak... kini berilah aku peluang untuk membesarkan anak anakku dgn tangan ku sendiri.... Maafkan Hanna mak.....

Saara telah ku daftar kan di Tadika Islam dan Imran ku hantar ke Taska islam bersebelahan dgn Tadika Saara....
Minggu pertama semuanya agak kelam kabut juga.. aku terpaksa menyusun balik jadual harian...pagi pagi mana nak siapkan sarapan... nak kejutkan Saraa & Imran.. mandikan.... siapkan Saara & Imran....
Imran pula setiap pagi selalu merengek rengek.. ada saja yang tak kena..... lepas sarapan.. terkocoh pula aku keluar rumah...tunggu lif.....begitulah rutin harianku.....Setiap pagi Saara & Imran akan ku hantar ke Tadika sebelum aku ke tempat kerja…
Mulanya agak sukar kerana dari hari pertama hingga dua bulan lamanya setiap kali ku hantar ke Taska Imran akan menangis semahu mahunya sambil mulutnya terjerit jerit...' nak duduk dgn atukk... tanak duduk sini.....'susah hatiku di buatnya..... tapi alhamdulillah perlahan lahan dia sudah dapat menerima keadaan itu…

Sejak Saara & Imran disini ku rasakan hidupku kembali bermakna.... cumanya setiap hari aku sudah tak boleh membuat kerja lebih masa.. setiap hari paling lewat jam 5.30 aku harus meninggalkan office.... kemudian aku menjemput Saara & Imran... selalunya jika cuaca mengizinkan aku akan terus membawa mereka ke taman permainan sebelum pulang ke rumah.... tatkala Saara & Imran riang bermain kadangkala perasaan ku tersentuh jua melihat anak anak orang lain yang riang bermain bersama ibu & ayah masing masing... ........
seboleh bolehnya aku mahu memberikan yang terbaik buat Saraa & Imran biarpun aku tahu setinggi mana pun kasih sayang ku terhadap mereka tapi takkan sama dgn sekelumit kasih seorang ayah....

Kini Azman agak kerap mengambil Saara & Imran... Kadang kadang adalah juga dia menghulurkan note 50 atau 100 ringgit buat belanja buat Saara & Imran ....itupun jika angin baiknya datang....jika anginnya kurang baik...tak adalah belanja buat anak anak...... aku juga malas nak bergaduh dgn Azman pasal nafkah lagi...pernah sekali ku suarakan pada Azman ' dulu kat mahkamah awak janji nak kasi 200 sebulan... tapi sekarang nak bagi 100 pun susah...bantulah saya sikit..mana nak bayar taska anak lagi..susu anak...makan pakai anak..."

Bila ku kata begitu lain pula penerimaan Azman " kalu awak rasa anak anak tu membebankan... biar saja aja yang jaga...!! kat umah tu Umi ada... kak Ngah pun ada..' seposen pun awak tak payah keluar untuk anak anak..katanya keras...
Akhirnya hingga ke hari ini aku tak pernah lagi membicarakan tentang duit...kalau ada rezeki Saara & Imran adalah....

Boleh di katakan setiap hari Jumaat Azman akan dtg menjemput Saara & Imran dan akan menghantar pulang pada lewat petang ahad. aku tidak banyak bercakap bila bertemu dengannya.... walaupun kadang kadang riak mukanya agak menjengkelkan hatiku....tapi aku buat tak tahu sahaja.... .Acapkali dia membawa Ina buah hatinya itu ketika menjemput Saara & Imran... tapi Ina hanya duduk di dalam kereta.... pernah jua Saara memberitahu ku yang Azman menyuruh Saara & Imran memanggil perempuan itu dgn panggilan 'Ibu'

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Yang Sudi Singgah....

 

Copyright © 2011 Reserved to Hanna Si Merah Jambu Design with love by CikBulat