Thursday, November 25, 2010

Diari Hatiku - Bab 5

Setibanya di kampung aku cuba berlagak seperti biasa walaupun aku begitu tertekan dengan keadaan sekarang. Setiap saat fikiran ku bercelaru?kenapa..kenapa...dan kenapa... terus menjadi persoalannya....aku cuba mendekatkan diri pada tuhan?mencari cari jawapan yang tersembunyi ?mengapakah begitu hebat dugaan untukku.. di cerai?di rujuk?dan di tinggalkan semula?ya Allah..berilah aku kekuatan..
Aku menjalani hidup seperti biasa. Sok sek sok sek jiran sekampung membuatkan aku merasa malu untuk keluar rumah. Ada yang menganggap aku perempuan murahan..sebab itu di tinggalkan suami...ada juga yang kata mak yang kawal hidup aku.....macam macam cerita yang ku dengar... kasihan mak... sedikit sebanyak mesti hati tuanya tersentuh dengan cerita cerita sebegitu.Tapi mak tetap meniupkan kata kata semangat untuk aku...dan mak jugalah yang menyara kami anak beranak. Kadang kadang abang ros, abg wan ada juga menghulurkan duit buat belanja untuk Imran dan Sara. Sampai bila aku harus bergantung pada mak. Kesian mak..dengan umurnya yang sebegini tak wajar aku menyusahkannya. Tapi siapa lagi yang aku ada selain dari mak untuk aku tumpang bergantung pada saat saat begini. Namun kata mak, selagi dia hidup dia takkan benarkan orang mempersia siakan aku dan cucu cucunya.

Imran & Sara amat manja dengan mak, mak memberikan perhatian yang lebih pada anak anak ku. Begitu juga dgn kak Wati & Abg Atan yang tinggal sekali dengan mak. Setiap hari Sara & Imran di kiliknya hinggakan Sara & Imran memanggil Mak & Ayah pada Kak Wati & Abg Atan. Walaupun tanpa Azman sekurangnya kurangnya anak anaku dapat juga merasa kasih sayang seorang ayah.

Masih ku ingat, ketika itu lagi seminggu hari raya akan menjelang...aku sibuk membantu mak menyiapkan tempahan biskut dan kuih raya. Ramadan ku sambut seadaanya... Abg Atan membelikan Saara & Imran sepasang baju baru.. betapa gembiranya Saara sambil berpusing pusing menggayakan baju barunya di hadapan ku. Apalah anak sekecil itu tahu.....Jauh di sudut hatiku sedihnya bukan kepalang....aku tak dapat membelikan apa apa untuk Saara & Imran.....Maafkan mama sayangg....
Pagi hari raya..aku membuang pandangan jauh jauh.... orang lain mengucup tangan suami....riang gembira bersama anak anak... tapi aku??? ketika aku menghulurkan tangan bersalaman dengan mak..aku tak dapat menahan perasaan.....semuanya terhambur di situ juga..air mata yang selama ini cuba ku seka... cuba ku tahan..akhirnya gugur jua....aku menangis semahu mahunya... dan akhirnya hari raya berlalu begitu sahaja tanpa apa apa erti buat aku......

Hari berganti hari?bulan berganti bulan?Saraa semakin besar dan Imran juga semakin cerdik. Aku memfailkan tuntutan cerai sekali lagi di Pejabat Kadi . Kali ini aku nekad. Jika Azman sudah tak mahukan aku, buat apa lagi aku menunggu?.. aku masih muda.. baru 23 tahun.. masih banyak ruang di hadapan sana untukku meneruskan hidup. Nak tunggu Azman..entah bila aku akan di gantung begini....Kes di failkan di Mahkamah Syariah Teluk Intan. Dalam pada itu..aku sering berulang dari Kampung ke Teluk Intan. Kereta abg Ros lah yang selalu ku jadikan sasaran. Nasib baiklah abg ku itu amat memahami. Azman telah ku maklumkan bahawa kes sudah di failkan. Dia sedikit pun tak kisah...

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Yang Sudi Singgah....

 

Copyright © 2011 Reserved to Hanna Si Merah Jambu Design with love by CikBulat