Thursday, November 25, 2010

Diari Hatiku - Bab 6

Pagi itu Kak Yang & Abang menemani aku ke Mahkamah.. Setibanya aku di sana aku tak nampak kelibat Azman ... Biarpun hampir setengah jam menunggu, bayangnya pun tak nampak. Aku merungut di dalam hati...kalau Azman tak datang kali ni..mesti kes akan di tangguhkan....Puas aku menalifon talifon bimbitnya tapi tak dapat di hubungi...
Akhirnya ketika nama aku di panggil utk memasuki dewan mahkamah, dari jauh ku lihat Azman terkocoh kocoh berlari anak dari tempat paking kereta sambil mngenakan songkok di atas kepalanya.....
Masuk kedalam dewan Mahkamah Azman duduk di sebelah ku...aku memandang wajah Azman....aku sedar kasih sayang ku terhadapnya masih berbaki di hati ini......tapi aku juga sedar..tiada sekelumit pun rasa cinta Azman untukku......

Tiba masa perbicaraan, Azman tiba tiba memohon untuk menukar penceraian biasa kepada tebus talak…Ini bermakna aku harus membayar Azman untuk melepaskan aku dan bukan penceraian biasa seperti yang di persetujui oleh Azman sebelum ini. Berlaku sedikit kekecohan dia mahkamah… Aku mohon pada Azman, jika dia mahu aku membayarnya..aku akan bayar..tapi bukan di dalam mahkamah…biarlah di luar mahkamah….kerana walau seringgit aku membayarnya untuk ‘Talak” aku sudah tidak boleh rujuk kembali dengan nya….ketika itu naluri aku kuat mengatakan satu hari nanti Azman pasti datang kembali kepadaku....Azman berkeras..dan akhirnya aku memberi persetujuuan kepada mahkamah…
Azman hanya meminta aku membayarnya RM64.64. dan akhirnya aku tertalak lagi buat kali kedua..

Mahkamah memutuskan Hak penjagaan anak di serah kan sepenuhnya kepadaku dan atas rasa ehsan aku membenarkan Azman menjenguk anak anak sebulan sekali selama seminggu.Mahkamah juga memerintahkan Azman membayar nafkah sebanyak RM400 untuk anak anak dan Azman merayu untuk mngurangkan jumlah..akhirnya aku bersetuju dengan kadar RM200 sebulan untuk kedua anakku. Memang Azman cerdik..dia memberikan berbagai alasan apabila mahkamah mahu memindahkan terus RM200 dari akaunya ke akaunku pada setiap bulan.. Dia memberi alasan, setiap bulan dia akan memberi wang terus ke tangan ku semasa dia menjenguk anak anak. Aku ketika itu hanya menurut saja apa kemahuan Azman.

Setelah semuanya selesai aku mngatur langkah ke luar mahkamah dengan persaan yang lega... segalanya telah berakhir... ku lihat abang & kak Yang sedang menanti ku di lobi Mahkamah dengan muka yang sedihh..aku tahu...mereka sayangkan aku...aku anak bongsu 7 beradik... tetapi aku yang terpilih untuk menghadapi ujian ini....aku mengukir senyuman....ketika aku masuk ke dalam kereta, kulihat kereta Azman melepasi perkarangan Mahkamah..biarlah ....
biarlah kedukaan itu pergi....

Dalam masa aku dikampung..ada juga sesekali Azman menalifon, tapi dia hanya bercakap dengan Saraa sahaja. aku semakin dapat menerima kenyataan. Walaupun pedih telinga ini mendengar umpatan jiran sekampung namun aku tak hiraukan. Aku berasa semakin tenang. Kalu di ingat ingat semula.. dalam usia 23 tahun sudah menjadi janda beranak dua... kadang kadang terasa lucu juga bila ku bawa Saara keluar orang menyangka yang Saara itu adik ku... Mungkin keadaan tubuh aku aku kurus tika itu membuatkan orang menyangka begitu..
Bergelar janda dalam usia yang muda bukanlah senang...mak kata aku kena banyak banyak sabarrrr...banyak banyak pekak kan telinga dengan umpatan orang.....dan yang paling penting kena tabah...

Kebetulan diwaktu itu, musim bunga telah menular di kampungku. Bunga bunga hidup digilai oleh orang kampung semua rumah di hiasi dengan bunga bunga gantung dan beranika jenis dan warna bunga. Aku tak melepaskan kesempatan ini... Anak anak pokok bunga yang ku ambil di sekitar rumah mak ku ke semai di dalam polybeg. Ku susun rapi di bawah pokok rambutan, setiap hari ku siram dan Abg wan juga telah membuat pondok bunga dan ku jadikan mini nuseri untuk aku mempamirkan anak anak bunga yang ku semai. Kereta buruk arwah abah aku gunakan untuk mengangkut tanah di kebun sawit...anak anak buah ramai yang membantu... Alhamduluillah bunga bunga semaian ku menjadi...
Rezeki ku murah, ramai jiran tetangga datang untuk membeli anak anak bunga semaian ku. Gembira hatiku bukan kepalang. Sekurang kurangnya dengan duit yg ku terima, aku mampu untuk membeli susu untuk Sara & Imran. Nak harapkan duit Azman... jangan mimpilahh....Seminggu sekali aku ke pekan Bidor dengan kereta abg Ros untuk mendapatkan bekalan bunga.

Hinggalah suatu hari aku terasa sakit di bahagian ari ari... mak cakap mungkin peranakan ku jatuh. mana taknya...hari hari aku mengangkut tanah...menyangkul...mengangkat pasu pasu bunga...kebetulan ada seorang bidan kampung aku yang pandai mengurut. Mak membawa aku untuk menaikkan kembali peranakan... aku kembali sihat tetapi selepas itu cerita baru pula timbul... kononnya Azman meninggalkan aku kerana 'permata' aku sudah tidak elok...sudah rosakkk...itu sebab Azman cari perempuan lain...sedihnya aku bukan kepalang... kenapa manusia hanya pandai menghukum aku.... seingat aku sejak aku melahirkan Imran..sehinggalah aku di ceraikan Azman dahulu..belum pernah sekali pun Azman menyentuhku...apatah lagi meniduriku... cerita itu sampai di telinga mak ketika di kenduri kahwin di rumah jiran... Jika selama ini mak banyak bersabar tapi kali ini mak tak dapat menerima bilamana orang menuduh anaknya begitu... namun apalah daya aku untuk membetulkan tanggapan orang......Perasaan aku bercampur baur...antara marah....sedih...dan malu...malu yang teramat sangat..............

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Yang Sudi Singgah....

 

Copyright © 2011 Reserved to Hanna Si Merah Jambu Design with love by CikBulat