Thursday, November 25, 2010

Diari Hatiku - Bab 4

Pagi Selasa itu aku bersiap siap utk ke mahkamah. Mak nampak sugul. Aku tahu mak sedih.. tapi apa dayaku….
Ku cium ubun ubun sara dan Imran. Mama pergi sayang….. bisik ku perlahan…

Kali ini aku tidak di jemput oleh Azman sebaliknya aku memandu sendiri kereta yg aku pinjam dari Abg Ros. Setibanya di Mahkamah dari jauh ku lihat kelibat Azman menuju ke arahku…tangannya ku cium lembut..walau pun aku tahu…hari ini adalah hari terakhir aku akan bergelar isterinya. Azman hanya memandang kosong dan di hulurnya aku satu bungkusan. Rupanya dia telah membelikan aku sepasang kasut. Aku sendiri pun tidak tahu atas alasan apa kasut itu di belikannya utk ku.

Setelah perbicaraan berakhir akhirnya aku di ceraikan oleh Azman dengan talak satu.
Sedihnya bukan kepalang..6 tahun berkongsi hidup akhirnya aku di ceraikan…
Aku cuba mengawal perasaan agar tiada setitik air mata pun yang gugur di hadapan Azman.
Biar hatiku pedih…biar jiwa ku merintih…aku redha jika itu kehendak Nya.

Azman mengekori aku keluar dari mahkamah, Hana…Hanna… jeritnya… abg nak ikut balik kg boleh.? Abg nak tengok anak…aku mengangguk tanpa menoleh ke arahnya ....…
Kereta Azman mengekori ku hingga ke halaman rumah mak.
Mak nampak terkejut apabila melihat Azman datang bersama ku..
“ hanna tak jadi bercerai ya…? Azman tak jadi ceraikan hanna ya..” kulihat ada sinar di sorotan mata tuanya. tapi apabila ku kabarkan pada mak
yang aku telah di ceraikan mak menangis lagi.. maafkan Hanna mak… Hanna tak berniat melukakan hati mak.. tapi apa daya Hanna mak…hati kecil ku terusik melihat linangan mak………
Petang itu Azman pulang ke Kuala Lumpur. Aku hanya memandang kosong hingga bayangan keretanya hilang di pandangan mataku. Hanna…. Kamu sudah tak punya suami sekarang…hati kecilku berbisik…
Setelah 2 minggu menjalani hidup sebagai janda, Azman tiba tiba balik ke rumah mak jam 4 pagi. Aku terkejut bila Azman tiba2 meluru ke arahku…di sembahnya kaki aku. Katanya dia tak boleh hidup tanpa aku dan anak2…
Dia menyesali apa yang berlaku...satu persatu dia menceritakan segalanya walaupun aku tak bertanya...
katanya dia memang ada perempuan lain...Janda beranak satu yang berkerja disalon bersebelahan Bank tempatnya bekerja...Dia juga sudah macam suami isteri dengan perempuan yg hanya ku kenali sebagai Ina itu.
Hancur luluh hatiku bagai dirobek robek....Tapi bila mengenangkan Saraa & Imran ku pujuk hatiku untuk menerima Azman semula..

2 minggu selepas itu kami kembali rujuk . Sebagaimana dia tergesa gesa menceraikan aku dahulu..begitulah juga keadaannya ketika dia mahu rujuk dengan ku. Kadang kadang ku lihat Azman seperti orang yang hilang arah. Tapi ku tekadkan hati...
Azman berjanji utk membawa aku berpindah dari rumah Umi ke rumah baru kami di Beranang.
Aku terpaksa berhenti kerja demi menyelamatkan rumahtangga. Masih terbayang betapa murungnya wajah cikgu Alias bila mengetahui aku ingin meletakkan jawatan. Namun tiada apa yg membahagikan ku selain berada di sisi suami & anak anak.

Mak melepaskan aku dengan berat hati. Azman membawa aku kembali ke rumah Umi. Buat sementara waktu katanya.. lagipun rumah di Beranang tu, belum di pasang lampu dan grill.
Mungkin itu alasan Azman untuk memujuk aku pulang ke Kuala Lumpur.
Sudah ku agak, setibanya di Kuala Lumpur kehadiran aku mmg tidak di alu alukan oleh mertuaku...
Ayah mahupun Umi masing masing menyalahkan aku atas sebb yang aku sendiri tak faham. Demi rumatangga yang baru bercantum semula, mahu tak mahu terpaksa aku telan segala kepahitan.

Sejak aku kembali ke rumah ini, belum sekali Azman menyentuhku...Sikapnya tidak menentu..hinggalah
masuk minggu ke dua Azman mula tidak pulang kerumah…..kalau pulang pun hanya sekadar mandi dan bersalin pakaian. Bila ku ajukan soalan, akan mencetuskan pergaduhan.
Aku sering di ganggu oleh panggilan panggilan yang tidak berjawab dan yang paling mengejutkan aku bila Azman sendiri mengaku tak dapat melupakan Ina. Rupanya setiap pagi Azman akan menghantar Ina ke tempat kerja dan sering bermalam di rumah Ina. Aku tak faham dan tak mengerti atas alasan apa Azman rujuk semula dengan ku jika dia masih lagi dengan perangai lamanya..
Aku tertekan dgn keadaan Azman, Umi & Ayah. Hampir gila aku di buatnya…….

Azman bersikap seperti tidak bersalah... Awak buatlah apa yang awak suka.. pergilah failkan kes kalu awak nak..Malas dah saya nak turun naik mahkamah...katanya . Ya Allah.. begitu mudah sekali Azman berkata...seolah aku ini sampah yang boleh di pungut dan di buang sesuka hati...
Aku korbankan segalanya demi Azman….tapi inikah yang aku dapat..Aku mengalami gangguan mental yang teruk. Kepala seringkali ku hantukkan ke dinding..aku buat apa saja yang ku rasanya betul. Seolah olah ada suara yang membisikkan pada ku supaya bertindak begitu. Aku pernah menyalahkan tuhan kenapa aku diuji begini… kenapa!!

Kepada Ayah & Umi ku suarakan apa yang ku rasa, dengan harapan mereka akan memahami ku, tapi malang nasibku Ayah & Umi menyalahkan aku lagi. ‘kau ingat kau baik sgt ke Hanna?, cuba kau cermin diri kau tu sebelum menyalah kan anak aku’. Ayah menunjal nunjal dahi aku di hadapan Umi.
Umi hanya memandang dan semua keburan aku di ungkitnya…Ayah & umi kata aku ni tidak sabar. Sabar sebagaimana lagikan yang harapkan dari aku?? aku jadi terlalu sedih dgn semua ini.Kini aku tiada sesiapa lagi di sampingku. Hanya Saara dan Imran… ya hanya anak anak ku..

Malam itu aku di jemput oleh Abg Wan pulang ke Kampung. Keadaan menjadi tegang. Namun ku kuatkan hati. Aku bukan sampah, yang boleh di buang dan di pungut sesuka hati..Aku juga ada maruah! Sepanjang perjalanan ke kampung air mataku tak putus putus berlinangan. Kenapalah aku hambamu di terpilih untuk menanggung beban ini ya Allah..

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Yang Sudi Singgah....

 

Copyright © 2011 Reserved to Hanna Si Merah Jambu Design with love by CikBulat