Thursday, November 25, 2010

Diari Hatiku - Bab 14

Kini sudah 3 bulan aku menyewa di rumah Abg Hasrul…. Kelengkapan rumah serba sedikit telah ku beli…
Dapur dan TV kecil kepunyaan Abg Hasrul telah ku pulangkan kembali kepadanya….. Tak selesa pula rasanya aku gunakan barang orang lama lama.....
Rumah comel itu ku hiasi seadanya. Hampir enam tahun tinggal bersama dgn mertua tak memberi aku peluang untuk mengemas dan menyusun atur rumah mengikut citarasa ku.. Kini aku bebas melakukan apa saja…..Walaupun sekadar rumah sewa tapi aku merasa amat gembira…
Kehidupan ku rasakan semakin lengkap…….cuma..jka boleh aku mahukan anak anak membesar di sisi aku.... sudah lama ku nantikan saat saat itu... ingin benar aku membelai dan mendakap anak anak ku seperti ibu ibu yang lain...
'mama terlalu rindukan Saraa & Imran...' hati kecil ku berbisik....

Lewat petang itu aku pulang ke kampung menjenguk Saara & Imran, Seperti biasa meloncat loncatlah Saara & Imran bersama sama dgn sepupunya Sarah & Asrul bila melihat kereta ku memasuki halaman rumah mak....
Acu balik!!! acu balik!! jerit Imran sambil meloncat kegirangan.......
Bila saja aku membuka pintu kereta Imran sudah memanjat dan duduk di ribaku.... pipiku di cium bertalu talu.. Saara juga begitu..sibuk dia menarik dan mencium tangan ku.....'kakak rindu kat mama' wajah bersih saara ku pandang seketika...
" mama juga begitu sayang......" Imran ku dukung dan Saara ku pimpin masuk ke dalam rumah....

Pada mak ku suarakan hasrat hati ku buat kali kedua untuk membawa Saara & Imran tinggal bersamaku… dan aku bersyukur bila emak mengizinkan…
" bawalah Hanna...itu anak anak kamu...mak tak berhak menghalang... cuma sekali sekala kamu hantarlah Saara & Imran berjumpa mak..." pinta mak dengan muka yang sayu...
" mak...Hanna kan selalu balik sini... kalu mak rindu mak bgtau ya, pasti Hanna bawak budak berdua ni jumpa mak.." wajah tua mak kembali jernih apabila mendengar kata2 yg keluar dari mulutku...

Dua minggu selepas itu aku membawa Saara & Imran tinggal bersama dengan ku. Mak juga ikut serta.... sayang nak berpisah katanya….2 minggu mak berada di rumahku..kata mak.. biar Imran dan Saara biasa dulu dgn persekitaran disini, barulah senang hati mak meninggalkan Saara & Imran..
Selama dua minggu mak yang mnguruskan anak anak ku sepeninggalan ku ke tempat kerja...
Saara ku lihat biasa saja cumanya Imran yang asyik merengek nak main di luar. Mungkin bosan seharian terperap di dalam rumah. Maklumla di kampung dulu dia bebas berlari ke sana ke mari....tapi kini dgn keadaan rumah sewa ku yang comel tu, tak ada banyak ruang untuk dia bermain dan aku sama sekali tak akan membenarnya imran bermain di luar... bukan sombong atau tak mahu bercampur dgn org lain. Tapi aku memang maklum dgn sikap Imran yang agak lasak dan suka memanjat.. aku pula menyewa di tingkat 15, sudah tentu banyak perkara buruk yang aku fikirkan.

Kini ku rasakan hidup ku semakin bermakna….Tak ku sangka…walaupun
tanpa Azman di sisi aku masih mampu untuk meneruskan hidup…

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Yang Sudi Singgah....

 

Copyright © 2011 Reserved to Hanna Si Merah Jambu Design with love by CikBulat