Thursday, November 25, 2010

Diari Hatiku - Bab 2

Sejak aku balik ke Kampung, dua atau 3 minggu sekali Azman aku pulang ke Slim River untuk menjenguk aku & Sara tapi kebekangan ini jika balik pun masanya banyak dihabiskan di kolam kolam pancing bersama Shani anak buahku. Aku tidak merasa apa2 perubahan Azman sehinggalah suatu malam aku terasa sudah sampai waktu utk melahirkan. Malangnya mak pulang ke Taiping ,menghadiri kenduri kawin anak mak Ngah. Kebetulan Azman pulang hari tu dan aku di bawa ke hospital Slim River oleh Azman. Sepanjang perjalanan Azman membebel kerana mak balik kg di saat ahkir kehamilan ku. Nasib baiklah dia balik hari tu. Jika tidak siapa yg akan mnghantar aku ke hospital. Aku Cuma membatukan diri sambil menahan kesakitan.
Tepat jam 4.00 pagi aku selamat melahirkan Imran dan kerana ada sedikit kompilasi aku & bayi ku di kejarkan ke HKL. Azman tidak menaiki ambulan bersamaku.. Dia memberitahu ku dia kan mengekori dari belakang. Setelah semuanya selesai aku menanti kelibat Azman namun tak kelihatan. flask air , raga yg berisi susu,milo & biskut serta beg pakaian aku semuanya berada di kereta Azman. Sehinggalah aku di tempatkan di wad aku tak nampak bayang Azman. Akhirnya aku tertidur dgn keadaan yg lapar & dahaga. Hanya keesukan pagimya Azman dtg melawatku dan Imran. Tanpa rasa bersalah dia memberitahu ku ia tidak terus ke hospital sebaliknya pulang ke rumah Umi. Dia tak terfikirkan betapa aku memerlukan semua yg ada di dalam raga itu? Tak terfikirkan dia bisikku di dalam hati.
3 hari aku di hospital Azman datang membawa mak & Sara bertemu ku. Gembira hatiku bukan kepalang. Namun kegembiraan ku tidak lama kata Azman aku harus tinggal di rumah Umi seminggu lagi sebelum dapat pulang ke rumah mak. Seminggu di sana aku kasihankan mak. Serba tak kena di buatnya, Maklum berada di rumah orang tambahan pula Umi hanya bersikap selamba saja. Aku rasa amat bersyukur bila Azman mnghntar aku ke rumah mak. Setibanya di kg. Azman terus pulang ke Kl atas alasan kerja.
Di kg mak melayan aku bgkan puteri, semuanya mak sediakan utkku..air mandian dari daun, lauk haruan masak lada, sup ayam kampong..emmm sedapnya..
Jika dahulu Azman akan pulang menjengukku & Anak 2 minggu sekali. Tapi kini pulangnya tak menentu. Rupanya di situlah segalanya bermula



Abg nak tidur dimana? tidur di sini aja ya…..Hanna bentangkan tilam untuk abg ya? aku bertanya pada Azman. Tak apalah, saya nak tidur di luar,.Keras suara Azman menjawab.Janganlah begitu bang……nanti apa pula kata mak, lagipun abg balik sesekali, kalaupun tak mahu sekatil dgn Hanna tapi tidurlah dgn Sara. kesian dia. Aku memujuk Azman sambil menyusukan Imran. Ubun ubun Imran ku elus lembut. Eh.. awak tau tak……saya ni dah tak ada apa perasaan pada awak lagi tauu…..Cuma sebb anak2 aja saya balik. aku terpaku dgn kata kata yg keluar dari mulut Azman. Sejak kebelakangan ini lain benar perangai Azman. Apa salah Hanna bang?? Knapa abg cakap begitu? aku mula menyeka air mata yg mula mngalir. Saya dah tak ada feeling kat awak, dah tawar hati tau takk? Saya nak balik KL malam ini juga. Tegas Azman. Aku mula menangis, kalau pun abg nak balik…..tunggulah esok pagi…..nanti apa pula kata emak…sampai hati abg buat Hanna macam ni, .. tangisan ku makin kuat.ku letakkan Imran yg nyenyak di tilam.perlahan lahan aku membontoti Azman
Ini barang barang awak, semua , saya dah bawa ke Kampung.tak payahlah awak balik ke KL lagi!! aku tersentak melihat Azman mengeluarkan barang2 dari kereta , Kain baju ku di bungkus dgn plastik sampah …….apakah kesalahan yang aku lakukannya hingga suami sendiri sanggup memperlakukan aku begitu….. kalau Hana buat salah Hanna mintak ampunn, minta Maaf, tapi jgn buat Hanna macam ni….ku sembah kaki Azman…tangisan ku tak dapat di kawal lagi.
Kenapa ni Hanna?? Celah mak tiba tiba…..apa yg dah jadik ni Man?? mak….saya mintak maaf banyak banyak.tapi saya tak dapat nak jaga anak mak lagi……saya dah tak ada perasaan terhadap dia…..sekarang saya serahkan dia semula pada mak. Tapi kenapa Man?? Apa salah Hanna ?? Azman meninggalkan aku yg terjelepuk di pangkuan mak


Hanna tak tahu apa salah Hanna mak, kenapa dia buat Hanna begini, aku sudah tak peduli lagi…aku menangis dgn semahu mahunya…mana mungkin suami yg amat aku cintai meninggalkan aku begitu saja tanpa sebab.. sudahlah Hanna….jgn di ikutkan sangat hati.kau tu masih dalam pantang….nanti bentan….mak memujuk aku …Mak juga sedih Hanna…kata mak sambil menangis…. …Tapi mak kenapa dia buat Hanna begini, kenapa..? luka bersalin pun belum sembuh mak, sakitnya pun masih terasa..sampai hati dia buat Hanna begini mak……….aku sudah tidak malu lagi..sampai hati Azman buat aku begini..sampai hati Azman!!


Sejak itu Sudah dua minggu Azman tidak menjenguk aku & anak anak di kampung. Sara sudah mula merengek.…mana abah ma?? abah kerja...carik duit..nanti nak beli susu kakak……pampers adik..jadi minggu ni abah tak dapat balik tengok kita…aku cuba memujuk Sara walaupun hatiku hancur mengingatkan apa yang keluar dari mulut Azman . Hari hari yg ku lalui begiru perit, namun ku gagahi juga….memandang bayi kecil yg baru 29 hari umurnya aku jadik sebak.Inikah hadiah yang ku terima dari azman setelah berarung nyawa melahirkan zuriat untuknya.
Apalah yg bayi sekecil ini tahu. Ku renung mata Sara..arghh.anak anak ini tak bersalah….kenapalah tiba tiba saja Azman berubah laku? Hati ku hancur mengenangkan apa yg berlaku.Ya Allah adakah ini dugaan utk ku ya Allah… Tiap masa air mataku pasti gugur, perit rasanya menghadapi situasi sebegini…


Deringan talifon pagi itu membuatkan Imran sedikit terkejut. Pantas mak menyambut gagang . Hanna….. talifon dari Azman, Perlahan aku menyambut gagang….. Hanna, petang esok saya akan balik , sejuk hati aku mendengarnya….awak panggil abg abg awak..saya nak berbincang pasal kita….saya dah tak boleh nak teruskan hidup bersama awak Hanna….. Berdegup jantung aku mendengarnya….tapi kenapa bang? Apa salah Hanna?? Engkau fikirlan sendiri jawab Azman sebelum memutuskan talian.
Kenapa Hanna?? Man nak balik esok mak….dia nak jumpa abg ..dia dah tak mahu bersama dgn Hanna lagi mak….sampai hati dia mak…. Mak mngelus ngelus rambut aku…kenapalah nasib kau begini Hanna…mak juga turut menangis… .Memang dia amat sayangkan menantunya itu…tak sangka Azman boleh berubah dalam sekelip mata…


Kepulangan Azman di nanti oleh 2 abgku & 2 org abg Iparku. Saya dah tak mahu bersama dgn Hanna…dgn bersahaja kata kata itu keluar dari Mulut Azman. Tapi kenapa?? Kalau Hanna ada buat salah, sebagai seorg suami kau patut membimbing dia bukannya meninggalkan dia begini aja.. abg Ngah mula meninggikan suara…. Tapi Saya dah tak ada perasaan pada Hanna..lagipun saya tak mampu nak menjaganya…Azman memberi alasan..Kalau kamu ada adik…dan adik kamu di perlakukan sebagimana kamu perlakukan pada adik aku, barulah kau tahu apa yg aku rasa sekarang. Keras suara abg Ngah. Aku mendengar dgr dgn tenang…..sedaya upayanya aku tidak mahu meniskan air mata hari ini. Walaupun hatiku bagai di robek robek namun ku seka juga air mata agar tidak jatuh……buai Imran ku hayun lembut….Mak sudah mengongoi ngongoi menangis….dia sudah tidak malu lagi….di sembahnya kaki Azman, janganlah kamu ceraikan Hanna man….ingatlah anak anak kamu yg masih kecil tu… Azman diam..keras benar hatinya……Abg Ngah mula Panas…tak apalah Mak, kalau dia tak mahu adik saya, tak apa...saya takkan biarkan adik saya mati kebuluran makk…..
Azman melangkah keluar rumah, aku mengikutinya dari belakang….ku kucup tangan Azman walaupun jauh di sudut hatinya aku tahu tiada sedikitpun perasaan kasih Azman buat dirinkua…… Mak masih lagi menangis….wajah cucunya yg nyenyak di buai mimpi di renung…..sungguh kasihan cucuku….

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Yang Sudi Singgah....

 

Copyright © 2011 Reserved to Hanna Si Merah Jambu Design with love by CikBulat