Thursday, November 25, 2010

Diari Hatiku - Bab 16

Panggilan talifon dari mak malam itu benar2 menggangu emosiku..... masih terngiang ngiang di telinga ku suara emak di corong talifon.....'ada cikgu sekolah bertanyakan tentang kau Hanna....bujang lagi.... terpulanglah pada kamu nak terima atau tidak... mak tak memaksa.....tapi mak tengok baik juga orangnya...'
Rasanya aku belum bersedia untuk berumah tangga buat kali kedua... cukuplah dgn apa yang aku lalui bersama dgn Azman dahulu... kepada mak ku nyatakan isi hatiku....
' Hanna minta maaf mak..buat masa ni Hanna tak bersedia lagi.. ..biarlah Saara & Imran besar dulu....Hanna tak mahu pisang berbuah dua kali.....kalau ada jodoh Hanna, tak kemana mak..... '
Ku rasa mak agak terkilan dengan keputusanku itu.. Bukan aku tak mahu.. tapi biarlah masa yang menentukannya...

Masa kian berlalu…kini sudah 5 tahun aku menjalani hidup tanpa suami di sisi…Ku tarik nafas dalam dalam..... ku pandang wajah ku di cermin.... wajah yg pernah mnyimpan seribu satu kedukaan ini tidak lagi cengkung seperti dulu ......badan ku juga tidak lagi sekurus dahulu.... namun jika di renung jauh di dalam mataku masih tergambar kedukaan silam .....jauh di sudut hatiku berbisik..biarlah hidup ku ini kembali bersinar bersama Saara & Imran...
Cukuplah segala pahit maung dan liku liku hidup yang telah ku tempuhi selama ini….bermacam macam jenis manusia yg aku temui.. ada yang benar2 ikhlas membantu..dan tak kurang juga yang ingin mengambil kesempatan di atas kekurangan diriku... kadang kadang aku memang tersentuh dgn tanggapan sesetengah orang terhadap 'janda' seperti ku... aku jua ingin bahagia seperti org lain...

Kini aku bahagia bersama Saara dan Imran…. Imran sekarang sudah 4 tahun dan Saraa sudah pun berada di Tahun satu....Cuma satu ku pohon dari yang Esa.. agar di panjangkan umur ku... di sihatkan tubuh badan ini supaya aku dapat meneruskan hidup di samping Saara & Imran dan mendidik anak anak ku supaya menjadi insan yang berguna satu hari nanti...

Hanna

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Yang Sudi Singgah....

 

Copyright © 2011 Reserved to Hanna Si Merah Jambu Design with love by CikBulat