Thursday, November 25, 2010

Diari Hatiku - Bab 12

Kerinduan ku terhadap Saara & Imran kembali hadir…. Mak sudah membawa anak anak ku pulang ke kampung……. Ketika aku menalifon mak kelmarin mak memberitahu ku Imran demam… …. Serta merta wajah Imran terbayang di mataku…Alangkah baiknya jika aku mampu menjaga anak anak ku sendiri di sini… Sampai bila Saara & Imran harus ku tinggalkan pada mak… bisik hati kecilku…..

Aku mencongak congak simpanan yang ada di dalam akaun bank ku….pada mak ku suarakan hajat ku untuk membeli sebuah kereta untuk kegunaan harian dan untuk memudahkan aku pulang untuk menjenguk Saara & Imran di kampung. Mak tidak membantah…. Kalau kamu mampu apa salahnya….’ kata mak.
Satu hari aku menerima panggilan dari pihak Bank…. Malang nasibku, bila permohonan loan aku di tolak oleh pihak bank…. Rupanya nama aku telah di senarai hitamkan oleh pihak bank. Aku di fahamkan, nama aku di senarai hitamkan kerana tidak membayar ansuran loan rumah. Baru aku sedar….. ketika Azman membeli rumah di Beranang dulu dia telah meletakkan nama ku sebagai penama kedua… .’ combined gaji’ kata nya…’ Pada mulanya aku tak bersetuju……….
‘abg kan ke dah ada rumah, takkan nak beli rumah lagi…nak bayar bulan bulan macamana…. Bukannya hutang setahun dua… tapi berpuluh tahun….rumah sini nak bayar… rumah sana nak bayar…. Dua buah rumah aja..dekat 2 ribu kita kena bayar kat bank tetiap bulan….’aku cuba menukar fikiran Azman… Alah…letak nama saja….nanti bulan bulan umi bayarlah….nanti pencen umi nak duduk sana… Umi pula mencelah…. rimas dengan pujukan umi, aku akhirnya akur…
Sudahnya.. wang gaji ku setiap bulan terpaksa ku agihkan pada Azman untuk membantunya membayar pinjaman 2 biji rumah. Bukan itu sahaja… Azman juga memujukku mengeluarkan akaun KWSP ku untuk membayar loan rumah. Jika ku fikir fikirkan balik betapa bodohnya aku tika itu….

Semasa memfailkan penceraian dulu, Azman memujuk aku supaya tidak membincangkan hal itu di dalam mahkamah… ‘saya akan settle di luar mahkamah …awak jgn risau …saya nak jual rumah tu dan hasilnya nanti saya akan bayar balik duit awak katanya.. .. di sebabkan perasaan dan fikiran yang tidak menetu tika itu, aku hanya menurut kemahuan Azman. Sejak bercerai aku sudah tak tahu apa apa mengenai status rumah itu… segala surat menyurat tak pernah sampai padaku…. Hinggalah ke hari ini….Aku benar benar kesal…..

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Yang Sudi Singgah....

 

Copyright © 2011 Reserved to Hanna Si Merah Jambu Design with love by CikBulat