Monday, December 6, 2010

Aku, Azman, Zamri Dan 12 Tahun...

Siapa sangka selepas 12 tahun aku bertemu semula dengan seseorang yang pernah hadir dalam hidup aku & membahagiakan aku satu tika dulu …
Selama 12 jualah aku di hantui dosa silam.. kejamnya aku.. sanggup memilih kaca kerana terpukau dengan sinarnya… walhal intan yang ada di depan mata tidak aku hiraukan…
Itulah kesilapan besar yang pertama telah ku lakukan dalam hidupkan hingganya memberikan impak yang besar dlm kehidupan aku..

Zamri…. Kenalan aku sewaktu zaman persekolahan…kami bersekolah di sekolah yang sama… tetapi hubungan kami hanyalah sebagai rakan sekolah sahaja.. hinggalah aku mengijak dewasa dan telah beberapa tahun berhijrah ke Kuala Lumpur dan menjadi warga kota.
Ketika aku pulang berhari raya di kampung aku telah bertemu kembali dgn Zamri. Dari situ bibit-bibit kemesraan antara aku & Zamri telah timbul…
Sekembalinya aku di Kuala Lumpur Zamri sentiasa menghubungi aku… dan akhirnya benih2 cinta antara kami telah bercambah.. emak juga nmpaknya merestui hubungan aku & Zamri.. pernah beberapa kali aku dan Zamri pulang ke kampung bersama sama. Hubungan Aku dan Zamri berlarutan hampir setahun.. dan sepanjang tempoh itu aku kerap membawa Zamri berkunjung ke rumah Kak Yang yang tika itu menetap di Selayang. Kak Yang juga amat senang dgn perhubungan aku & Zamri.. Kata kak yang
Zamri seorang yang baik..sekampung dgn aku.. kawan sekolah dan yang paling penting Zamri seorang yang bertanggung jawab…

Dari minggu ke minggu...bulan ke bulan masa berlalu dengan pantas..ketika itu aku telah mengenali Azman secara tidak sengaja..aku ketika itu menyambut panggilan untuk rakan sepejabat.. namun selepas itu kerap pula Azman menalifon rakan sepejabat aku itu dan yang peliknya setiap kali Azman talifon, setiap kali itu jugalah rakan aku itu tidak ada di tempatnya & aku sekadar mem bantu untuk menjawab panggilan.. lama kelamaan Azman mulai mendekati aku melalui pangilan talifon… Namun kami tidak pernah berjumpa.. dan tika ituaku & Zamri masih saling menyayangi

Petang Jumaat itu, aku berhasrat untuk bermalam di rumah Kak yang di Selayang… Dari pejabat aku menaiki Komuter ke Pusat Bandaraya dan seterusnya bersesak sesak pula menaiki Bas interakota untuk ke Selayang.. Ketika ingin membayar tambang aku dapati dompet aku telah hilang di curi…
aku panik & tak tahu apa yang mesti aku lakukan… ia berlku terllu pntas..sehinggakan tika aku memaklumkan kpd pihak bank, Duit di dalam bank juga telah lesap…
Esuknya aku menalifon Zamri meminta pertolonganya membawa aku membuat report dibalai namun ketika itu Zamri tak senang untuk membawa aku… Kebetulan ketika itu Azman pula menalifon… dan dengan senang hati Azman menawarkan pertolongan yang ku kira tak mampu untuk aku menolaknya…
Di situlah segalanya bermula.. kami berjumpa untuk pertama kalinya di Central Market
Azman membawa ku untuk membuat report kemudiannya membawa aku ke JPN untuk membuat kad pengenalan baru..Aku terhutang budi thdap Azman dan pada masa yang sama aku merasakan yang Zamri tidak mengambil berat ttg diri aku.
Sejak itu, Azman makin kerap berjumpa aku... selalu dia menjemput aku di oficce... mungkin kerana umur Azman yang matang dia mmg pandai memikat hatiku..segalanya berlaku amat pantas...3 bulan mengenali Azman aku sudah semakin jauh dgn Zamri...aku merasakan Azman adalah yang terbaik untuk aku... Azman membawa aku berjumpa pakciknya yang kemudian mengusulkan supaya AZman bertemu dgn kedua ibu bapa ku.. aku hanya menurut...
Sejak itu aku semakin melupakan Zamri... kejamnya aku.. tiap panggilan talifon dari Zamri x pernah aku layani... pernah Zamri menunggu aku di hadapan pejabat untuk bertemu aku tapi tidak aku hiraukan... berkali2 Zamri dtg ke rumah untuk menemui aku.. tapi aku hanya mendiamkan diri... aku sendiri x faham mengapakah aku seteruk itu? demam cinta aku terhadap Azman membuatkan aku sesenang itu melupai Zamri...
Azman melamar aku untuk menjadi isterinya... aku hanya menurut... Kak Yang mmg menentang... kerana dari awal Kak Yang mmg menyukai Zamri... Masih ku ingat Kak yang marah2.. 'Ko masih muda Hanna,, kenapa nak kawin cepat sgt? dh tu baru aja kenal 3 bulan dah nak bertunang..abis Zam mcmna? tinggalkan mcmtu aja..? Aku diam... cinta membuatkan aku tidak nampak apa2.. yang aku nampak.. yang aku tahu hanyalah Azman....
Akhirnya kami bertunang.... dalam pada itu Zamri masih cuba menghubungi aku.. kasihan dia... aku dgn selamba merasa seperti tidak berdosa kpdnya...
3 bulan selepas bertunang aku akhirnya berkahwin dgn Azman.. pilihan hatiku sendiri... Kejamnya aku...
Sepanjang tempoh perkahwinan aku dgn Azman.. aku tetap mngingati Zamri.. tapi perasaan itu hanya terkubur di hatiku.. sehinggalah 6 tahun selepas aku di ceraikan Azman...
Aku kembali ke kampung...2 tahun menjadi ibu tunggal, aku mendapat berita Zamri melansungkan perkahwinan... di sebbkan kami tinggal di kampung yang bersebelahan, aku dtg jua walau tanpa undangan... datang sekadar menghantar hadiah untuk Zamri...
Ketika itu aku rasa teramat berdosa...aku menghancurkan hati Zamri dgn mengahwini Azman. dan sekarang aku di ceraikan... sedangkan Zamri sudah bertemu dgn org yang benar2 ikhlas mencintai dirinya.. bukan seperti aku yang tidak setia...

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Yang Sudi Singgah....

 

Copyright © 2011 Reserved to Hanna Si Merah Jambu Design with love by CikBulat