Wednesday, December 8, 2010

Zamri & Facebook

Kini 12 tahun telah berlalu….
Kerana facebook aku telah berjumpa semula dengan Zamri...

Suatu hari aku menerim panggilan talifon dan seperti biasa aku terus menjawabnya tanpa banyak soal..
‘ Assalamualaikum… Hanna ya?’
Berdegup jantung aku bila mendengrkan suaranya.. serta merta memori 12 tahun lampau terus bangkit..
Hari itu aku sedikit terganggu dgn panggilan dari Zamri.. walaupun panggilan itu hanya biasa2 saja sekadar bertanya khabar. Serta merta kenangan aku bersama Zamri bangkit kembali… terasa malu mengenangkan perbuatan aku padanya...
Seterusnya aku terus menerima panggilan dari Zamri.. panggilan pendek yang ku kira biasa biasa sahaja..
Zamri mengajak aku untuk berjumpa dengannya… aku memberi alasan.. mahu segera pulang ke rumah kerana perlu menguruskan anak2…namun aku tak dapat menolak bila Zamri sudah pun menunggu di Restoran Q-Bistro berhampiran dgn rumahku.

Lama meninjau barulah aku ternampak kelibat Zamri yang sedang duduk mengadap Jalan raya.. dia semakin berisi .. mukanya juga agak bulat… iyalah.. 12 tahun x pernah berjumpa tentu saja fizikalnya berubah… aku sendiri juga tidak lagi mempunyai fizikal yang seperti dulu..sudah beranak dan tentu sekali chasisnya pun sudah lari..huhuuu

Aku menyapanya dan dia agak terkejut.. seketika dia tersenyum.. aku cuba berlagak biasa.. tarik bangku dan terus duduk di hadapannya..
Kulihat Zamri berpeluh2.. mengelap mukanya beberapa kali dgn sapu tangan… Nervous’ katanya… bukankah aku yang patutnya berasa nervous?
Lama tak jumpa katanya…dan tak sangka dapat bertemu aku semua…
Kami bersembang berkisar pada keluarga dan anak2.. .. Zamri sendiri sudah mempunyai 3 anak.. dan aku mengambil kesempatan itu untuk memohon kemaafan daripadanya.. cukuplah.. sudah terlalau lama aku menyimpan rasa bersalah terhadapnya dan hari ini secara rasminya aku di maafkan…
Kata Zamri dia sudah lama memaafkan aku.. sudah 12 kali raya & setiap kali raya dia telah memaafkan aku usiknya dalam tawa…
Zamri mula membuka cerita… katanya dia tahu aku hadir masa perkahwinan dia.. kakak & emaknya yang memberitahu dia yang aku dtg tapi sekadar menghantar hadiah sahaja..

Katanya setiap kali balik ke kg..seringkali dia lalu di hadapan rumahku..dgn harapan dapat mengintai kehidupan aku sekarang… dan dia tak pernah tahu kisah hidup aku yang sebenarnya..
Hinggalah berjumpa kawan2 lama di facebook...dia cuba mencari & terus mencari aku namun tidak berjumpa.. kerana aku tidak menggunakan nama penuh aku.. dan akhirnya hari ini doanya termakbul bila mana teleh menemui aku semula...
Katanya selepas aku memutuskan perhubungan dgnnya, dia terasa down sgt2... hidupnya hanya untuk kerja kerja kerja... dia tidak lagi balik ke rumah sewanya bahkan pejabat di jadikan tempat tidur... dunianya hanya untuk kerja kerja... dia merasanya hanya kerana dia hanya kuli biasa maka aku menolaknya..
sejak dari itu hidupnya berubah... majikan memberi sepenuh kepercayaan terhadapnya.. tahun demi tahun Zamri semakin berjaya dan sekarang dia sudah mempunyai syarikat sendiri & pada yang sama masih lagi menguruskan syarikat Majikannya.. kata Zamri dia patut berterima kasih pada aku.. kerana aku dia jadi begini.. kerana aku juga dia berjaya.. tiba2 aku terasa malu yang teramat...

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Yang Sudi Singgah....

 

Copyright © 2011 Reserved to Hanna Si Merah Jambu Design with love by CikBulat