Wednesday, December 8, 2010

Aku , Zamri & Kenangan..

Pertemuan kami tidak berakhir di situ...
Zamri rajin menghubungi aku sekadar bertanya khabar..dan kadang2 mengajak aku minum petang bersama...
Namun aku mulai rasa perubahan dlm perhubungan aku & Zamri..aku merasakan yang memori 12 tahun lampau mulai bersambung...
Aku menolak perasaan yang ada...Zamri sudah beristeri & aku tak mungkin dan tak mungkin mencintainya semula... mungkinkah perasaan bersalah itu yang membuatkan aku sentiasa teringatkan dia?

Zamri melayani aku dengan baik & kdg2 aku kurang senang dgn sikapnya.. acapkali dia menghulurkan duit buat anak-anak katanya & seperti biasa aku tak mahu menerimanya namun terkadang sengaja di selitkan di dalam beg tanganku.. Aku taku Zamri hidup senang sekarang.. melihat 2 biji keretanya saja aku yang di mmg hidup dengan selesa tapi aku takut.. takut jika hak yang sepatutnya di berikan untuk anak2nya di berikannya pada aku.
Melihatkan Zamri yang begitu ku kira aku harus berterus terang..

4 minggu selepas kami bertemu semula, Pada Zamri ku nyatakan yang aku sudah mempunyai seseorang dlm hidup aku..
Serius? soal Zamri.. aku hanya mengangguk...
" Zam tahu Zam tak berhak melarang Hanna serius dgn sesiapa..
tapi Zam xdpt nafikan yang Zam rasa cemburu katanya'
aku tersentak... Namun aku hanya diam.. x mahu memburukkan lagi keadaan..

" Zam masih sayang kat Hanna.. terangnya tanpa di pinta... dunia aku terasa gelap.. inilah yang paling aku takuti... Zam tak pernah lupakan kat Hanna.. even after 12 tahun rasa sayang tu tetap ada,, dan sekarang selepas Zam dah jumpa Hanna semula rasa sayang itu segar semula...
' Zam.. u tak boleh ada rasa mcm ni... u kan ada isteri.. anak-anak.. aku memandang wajahnya...
' Zam tahu.. walau Zam sayang Hanna sekalipun Zam tak mampu nak ambil Hanna dlm hidup Zam.. Zam tak mampu nak lukakan hati isteri Zam.. tapi Zam juga tak mampu nak lupakan Hanna...
'Zam.. i tak minta u ambil i balik.. & i pun x mungkin akan menerima u semula.. dan kalau tak disebabkan kita kawan lama i juga tak akan bersetuju untuk keluar dengan u... serasa air mata ini bergenang di kelopak mata... kenapa tiba2 aku terasa seperti maruah aku di pijak pijak...
'Hanna.. maafkan Zam...Zam harap kita akan terus menjadi kawan...' aku lihat anak matanya seperti memohon pengertian..
'Zam.. kenapa melalut lalut ni.. kan mmg kita kawan... aku cuba meneutralkan kembali keadaan.. namun hakikatnya aku tidak mahu lagi .. tak mahu dan tak mahu.... biarlah ianya segera berakhir....

Sehari sebelum Aidil Adha, Zamri datang menemui aku di pejabat.. 'Zam kat bawah.. Hanna turun sekejap pintanya..'
'iya Zam? soal aku sebaik melihat wajahnya..
'ni.. di hulurkan beg plastik kpdku..
' apa ni? soalah aku..
'kan haritu Hanna kata nak pakai alat muzik utk Practical kelas muzik Hanna.. so Zam belikan 2 3 barang dlm tu..tak tahulah samada betul ke tidak...'
'Laaa.. napa susah2.. Hanna kan boleh beli sendiri..' aku memandang mukanya
'kan Zam dah belikan tu.. xpayahla Hanna susah2 nak carik...
'terima kasih.. jawabku sambil membelek brg yang di belikan..
' Zam nak balik kg ptg ni... Hanna balik bila..?' soalnya
' Hari raya baru balik Kg.. anak2 nak raya dgn abahnya..' terangku
'Bistu Hanna raya kat umah jer ke?'
' Tak.. pagi Hanna pergi umah 'si dia' tghari sikit amik anak2 & petang baru balik kg..' terangku jujur..
Kulihat air muka Zam berubah...'
' Ok lah Zam tak boleh lama ni.. Wife dah tggu kat umah.. jelasnya tanpa di pinta... jaga diri baik2.. .. ni ambil buat belanja raya.. ujarnya sambil menghulur 4 keping note 50...'
"Tanaklah Zam.. kenapalah u ni asik nak kasi i duit aja...mcm i ni mata duitan pulak' aku protes..
' ala sikit aja ni untuk2 anak2.. belanja raya..kalu hari2 biasa u tanak ambil tak apa.. tp ni hari raya..Zam bagi u duit raya... utk anak2 u..' lembut suaranya memujuk..
akhirnya 4 keping note 50 telah berada di genggamanku...

1 comment:

Terima Kasih Yang Sudi Singgah....

 

Copyright © 2011 Reserved to Hanna Si Merah Jambu Design with love by CikBulat